16. 11. 2013

V Programu rozvoje Jihočeského kraje 2014 – 2020 je k letišti v Plané u Č. Budějovic uvedeno toto:

 „Rozvoj letecké dopravy, areálu Letiště České Budějovice, tvoří další součást konceptu vnějšího dopravního napojení kraje. Rozvoj této formy dopravy může přinést řadu socioekonomických souvislostí regionu i místnímu hospodářství. Z veřejného vnitrostátního letiště v Č. Budějovicích (2005) se stalo letiště neveřejné mezinárodní kategorie 4C (2007) s licencí pro lety v schengenském i non-schengenském prostoru. V areálu (cca 300 ha) byly vybudovány inženýrské sítě, administrativní budova, proběhla rekonstrukce řídící věže a dalšího zázemí. Další záměry v areálu směřují k získání statutu mezinárodního veřejného letiště (cca do 10ti letů denně, pravidelná i nepravidelná doprava). Další rozvoj letecké dopravy může přinést rozšíření možností cestování pro občany kraje, zvýšit výtěžnost místního cestovního ruchu, podpořit rozvoj hospodářských vztahů, příliv investorů, ale i osob s možností vyšších útrat.“

Ačkoliv historie letiště v Českých Budějovicích začíná koncem třicátých let (polní letiště), jeho rozhodující etapa rozvoje je spojena se studenou válkou, kdy sloužilo výhradně jako rozsáhlé vojenské letiště vybavené mimo jiné skrytými vojenskými stavbami velkého rozsahu (protiatomové kryty). Přebudovat tento areál na moderní a přiměřené civilní letiště je velmi nákladné, ekonomicky a ekologicky riskantní.

Faktem je, že současná etapa financování ze strany Jihočeského kraje a města České Budějovice nepřinesla v posledních sedmi letech žádný viditelný socioekonomický přínos, a to do něj obě samosprávy investovaly společně nejméně 260 mil. Kč. Další investice podmiňující dosažení standardu otevřeného mezinárodního letiště jsou odhadovány na 460 mil. Kč (navigace, odbavovací hala, rekonstrukční a další práce na vzletové dráze a jejím okolí). Přitom letiště nemá zaručen žádný program, který zajistí návratnost vložených prostředků nebo dokonce ziskovost.

Rozvoj letiště České Budějovice a jeho využití pro veřejný mezinárodní provoz přinese nemalá ekologická rizika. Letecká doprava patří mezi nejvíce negativní dopravu pro životní prostředí. Přispívá významně k nárůstu CO2 v ovzduší, hrozí úniky ropných látek, které mohou znečistit povrchové a podzemní vody a půdu. Letecká doprava je zdrojem hluku a vibrací. Program rozvoje kraje nepracuje s popisem těchto rizik, která mohou představovat vážné limity pro českobudějovické letiště.

Nelze pominout ani fakt, že letiště nenavazuje vhodně na plánovaný dálniční obchvat Českých Budějovic vedený po východním (opačném) okraji města. Vzniknou tedy další dopravní nároky pro přepravu osob a zboží z a na letiště, které musí být nejprve kvantifikovány. Vedení letiště počítá s nejméně 125 tisíci přepravovaných osob ročně (s nárůstem až na 300 tisíc), nákladní dopravu nespecifikuje. Ta v případě krachu osobní přepravy může představovat náhradní program provozovatele letiště (uvažuje se i odprodeji provozní společnosti) a velké logistické a environmentální problémy pro město České Budějovice.