25. 9. 2025

Tisková zpráva krajské organizace Strany zelených Jihočeského kraje z 24.9. 2025
Na zářijovém zasedání projednalo Zastupitelstvo Jihočeského kraje odpověď na petici „Za lepší železniční dopravu na Šumavě“. Svoji odpověď dříve zaslal také druhý adresát petice, Ministerstvo dopravy. Petice odeslaná v červenci tohoto roku požadovala na tratích Strakonice – Vimperk – Volary (č.198), Číčenice – Prachatice – Volary – Černý Kříž (č.197) a Černý Kříž – Český Krumlov – České Budějovice (č.194) zkrácení jízdních dob, zavedení hodinového taktu spojů, opatření k lepší návaznosti spojů a přestupování ve větších sídlech v Pošumaví, která se nachází na těchto tratích, jako jsou Český Krumlov, Prachatice, Vodňany, Vimperk, Volyně a Strakonice.
Z odpovědi Jihočeského kraje prostřednictvím pana hejtmana Martina Kuby vyplývá, že kraj posiluje spojení ve smyslu kratších intervalů jednotlivých spojů na trati č. 194 v úseku České Budějovice – Český Krumlov a se Správou železnic, s. o. projednal elektrizaci této trati z Českých Budějovice do Nové Pece. Na dalších dvou tratích (č. 197 a 198) však nicméně kraj zavedení hodinového taktu nechystá s ohledem na nízkou traťovou rychlost a omezenou konkurenceschopnost těchto lokálních železnic vůči silniční dopravě.
„Zvýšení traťové rychlosti byl právě jeden z požadavků petice. Kraj sice v odpovědi uvádí, že o modernizaci tratí intenzivně jedná se Správou železnic, s. o., nicméně v minulém roce (2024) byly na tratích č. 197 a 198 provedeny rozsáhlé opravy, zejména výměny kolejnic za kolejnice bezstykové, avšak ke zvýšení traťových rychlostí opravami nedošlo“, uvádí Daniel Kunc, zástupce petičního výboru.
„Podmínka zvýšení traťové rychlosti pro větší atraktivitu železnice a smysluplnost přidávání dalších spojů je v pořádku, nicméně právě proto je nutné vyvíjet tlak na modernizaci tratí“, apeloval Daniel Kunc na jednání zastupitelstva.
Aby mohla být rychlost skutečně zvýšena je zejména nutné zlepšit zabezpečení přejezdů a tratě elektrifikovat.
Doba jízdy ale není jediným parametrem rozhodování, jaký dopravní prostředek zvolit. Druhým požadavkem petice je, aby bylo v dopravních centrech Pošumaví maximálně usnadněno přestupování a zajištěna návaznost spojů. Ani v tomto ohledu nenabízí odpověď kraje rychlé budoucí zlepšení, s výjimkou výhledu na možnost přestupního terminálu ve Vodňanech v horizontu cca. 10 let.
„Je zřejmé, že vybudování přestupů hrana-hrana je náročné, a není nutné všude, ale např. ve Volyni by měl být přesun autobusových stání k vlakovému nádraží dobře možný. Někde by pomohlo u vlaku alespoň zřídit autobusovou zastávku, např. ve Vimperku. Tam, kde není přestup hrana-hrana reálný, by se měl kraj zasadit alespoň o lepší propojenost autobusových a železničních nádraží drobnými opatřeními typu umístění odjezdových tabulí, směrovek pro lepší orientaci cestujících apod.“, uvádí spolupředseda Zelených v Jihočeském kraji Ondřej Šanda.
Absence zájmu obcí o takové úpravy, na kterou kraj v odpovědi upozorňuje, je bohužel zarážející.
Třetím požadavkem petice je přesměrování rychlíků linky R26 Praha – Příbram – Písek – České Budějovice do směru Písek – Strakonice – Sušice. Tento požadavek bohužel odmítl jak Jihočeský kraj, tak také Ministerstvo dopravy s tím, že rychlík R26 zajišťuje kvalitní spojení středních Čech a severozápadní oblasti Jihočeského kraje s Českými Budějovicemi a jeho přesměrování na Strakonice a Sušici by nezajistilo dostatečný počet cestujících. Odkazuje se na rychlejší spojení Strakonicka po dálnici D4 a nové autobusové linky do jihozápadních Čech. K tomu uvádíme, že má-li se železniční trať 200 v úseku Zdice – Písek v letech 2028 – 2029 plně elektrizovat, mělo by být v souladu s cílem snižování emisí z dopravy (viz. např. Adaptační strategie Jihočeského kraje na změnu klimatu 2024 – 2034) nabídnuto právě elektřinou poháněné spojení po železnici jako alternativa k silniční dopravě včetně autobusové.
„Petici jsme adresovali Ministerstvu dopravy nejen kvůli změně trasy rychlíku R26, ale také proto, že požadavky petice jsou svázané s potřebou modernizace regionálních tratí. Na tuto otázku však Ministerstvo dopravy v odpovědi nereaguje. Petici proto zašleme ještě Správě železnic, s. o. s apelem na zvyšování traťových rychlostí na lokálních šumavských tratích“, doplňuje člen petičního výboru Martin Předota.
Více informací poskytnou:
Ing. Daniel Kunc, zástupce petičního výboru, tel.: 602 203 099
Ondřej Šanda, spolupředseda Zelených Jihočeského kraje, tel.: 606 091 403
Soubory ke stažení:
Odkaz na stažení tiskové zprávy -> TZ_Vyřízení petice Za lepší železniční dopravu na Šumavě_24.9.2025
Odkaz na vyjádření z Ministerstva dopravy-> Odpověď na petici z Ministerstva dopravy
Odkaz na vyjádření z Krajského úřadu JčK -> Odpověď na petici – Krajský úřad JčK




