Fungující doprava je podmínkou dobré kvality života lidí i ekonomického rozvoje v Jihočeském kraji. Úkolem vedení kraje je vytvořit takové podmínky, aby si lidé mohli vždy vybrat, zda se budou spoléhat pouze na individuální automobilovou dopravu nebo využijí také pohodlnou a rychlou dopravu veřejnou nebo zvolí kombinace různých druhů dopravy. V modernizaci a integraci veřejné dopravy Jihočeský kraj zaspal. To musíme napravit.

 

Co tu máme?

Doprava je bezpochyby v dnešní době jedním z důležitých faktorů, které nás každodenně ovlivňují. Jihočeský kraj má momentálně dobře zvládnutý rozvoj té individuální motorové, ale již méně se věnuje alternativním způsobům dopravy. Ačkoliv JIKORD částečně zavedl integraci veřejné dopravy, integrovaný dopravní systém stále není dokončen a vykazuje značné nedostatky. Problém je v nedostatečné integraci železnice, návaznosti spojů vlak-autobus, nevyhovujícím spojení v méně obydlených oblastech a v příliš vysokých tarifních sazbách, hlavně pro cesty s více přestupy, a v chybějícím propojení se sousedními kraji a se zahraničím.

Současné vedení kraje si od zprovoznění Jihočeského letiště v Českých Budějovicích slibuje potenciální ekonomický rozvoj. Zatím však letiště slouží pouze pro charterové lety. Plány na ekonomický rozvoj v okolí letiště je potřeba podrobit prověrce a provoz letiště vyhodnotit z hlediska přínosů a nákladů. V současné době letiště obslouží ročně cca. 7000 lidí ročně a na jeho provoz je pro rok 2024 zatím schválena dotace 75 mil. Kč a další desítky milionů korun na investičních dotacích.

 

Co s tím uděláme? 

  • Urychlíme integraci veřejné dopravy na území celého kraje a zajistíme mezikrajské, případně přeshraniční návaznosti. Poloha obce u hranic kraje nesmí být hendikepem. Spoje autobusů a vlaků, linky krajské i dálkové na sebe musí navazovat, ať už je provozuje kdokoli.
  • Prosadíme (i ve spolupráci se sousedními kraji) zavedení zvýhodněných jízdenek pro cestování veřejnou dopravou na území Jihočeského kraje s přesahem i do krajů sousedních, dle vzoru rakouského klimatiketu,
  • Budeme iniciovat a podporovat další (alternativní) způsoby dopravy, které mohou být do mnohých obcí efektivnější z hlediska provozu i uspokojení poptávky. Například spoje nevázané na pevný jízdní řád, ale na aktuální poptávku (na zavolání).
  • Budeme podporovat možnosti kombinace různých druhů dopravy, např. výstavbou parkovišť P+R a cyklostojanů u stanic veřejné dopravy, výstavbou moderních přestupních uzlů zejména vlaků a autobusů apod.
  • Zavedeme spolupráci s městy, která provozují vlastní MHD, aby zajistila dopravní obslužnosti obcí také v okolí daného města. Toto řešení není pouze racionální, ale také ekonomicky výhodné.
  • Prosadíme modernizace lokálních železničních tratí tak, aby byla doprava vlakem alternativou individuální osobní dopravy. Doprava na lokálních tratích musí být provozována moderními, spolehlivými a pohodlnými vlaky.
  • Z pozice kraje budeme aktivně koordinovat stavební práce na dopravní infrastruktuře tak, aby se v jednom dopravním směru časově neshodovaly dlouhodobé opravy silnice i železniční trati. Opravy musí probíhat rychleji.
  • Veřejná doprava musí být více zapojená i do turistického ruchu v jižních Čechách, musí usnadňovat dopravu výletníků, lákat k návštěvě míst a podporovat šetrné formy turistiky. Rozšíříme sezónní linky v turisticky atraktivních oblastech, posílíme provázanost jízdenek a vstupů do turistických atraktivit.

Na kole bezpečně do práce i na výlet.

  • Podpoříme smysluplné vytváření dalších cyklostezek a cyklotras jako rovnocenného druhu dopravy v Jihočeském kraji, nejen jako turistických atrakcí. Při jejich budování upřednostňujeme přírodě blízké materiály umožňující např. vsakování vody.
  • Zajistíme zejména v rámci oprav a rekonstrukcí silnic vyznačení bezpečných cyklopruhů všude, kde je to účelné.
  • Uvedená opatření považujeme za potřebnější a účelnější než podporu letecké či lodní dopravy. Obě jsou investičně mimořádně nákladné a také problematické z hlediska ochrany životního prostředí.