ROVNÉ ŠANCE VE VZDĚLÁVÁNÍ PRO VŠECHNY DĚTI Z JIHOČESKÉHO KRAJE. Problémy a výzvy školství je nezbytné řešit společně s řešením sociálních problémů v rámci jednotlivých mikroregionů.
Co tu máme?
Vzdělávání je v celé České republice charakterizováno velkými nerovnostmi, které vyplývají především z rodinné situace, z níž děti přichází. Děti, které ve svém vzdělávání nemají doma dostatečnou podporu (často u rozvedených, nezaměstnaných, či exekucí zatížených rodičů), se častěji potýkají se školní neúspěšností. Ta vede k absenci středního a vyššího vzdělání, k menší míře znalostí a kompetencí, k neúspěchu na pracovním trhu a někdy i k sociálnímu vyloučení. Jihočeský kraj je z hlediska vzdělávací neúspěšnosti v rámci ČR průměrným krajem. Vyšší je ovšem v některých částech kraje, např. na Třeboňsku, Vimpersku i v Českém Krumlově a okolí nedokončí základní školu přes 6% žáků, zatímco průměr v ČR činí 3,6%. Kraji chybí politika zaměřená na oblasti s vysokou vzdělávací neúspěšností. Často zde chybí dostatečné personální zajištění poradenských zařízení i samotných škol profesemi, jako jsou speciální pedagogové a psychologové (počet jejich úvazků je v Jihočeském kraji podprůměrný), či podpora volnočasových aktivit a občanské společnosti. Dětské domovy zřizované krajem mají v současné době rovněž naplněnou kapacitu (celková kapacita 274 dětí), přičemž poptávka po volných místech ze strany OSPOD (Orgánu sociálně-právní ochrany dětí) je vyšší.
Kraj má ve své gesci 72 středních škol, speciální školy, vyšší odborné školy, základní umělecké školy, poradny, dětské domovy, domy dětí a mládeže i některé mateřské školy. Nejvyšší nezaměstnanost vykazují absolventi učňovských oborů bez maturity, nejnižší nezaměstnanost pak absolventi gymnázií a středních škol s maturitou. Přesto je v krajských strategických dokumentech jako klíčový faktor pro osobní úspěch a prospěch ekonomiky označováno odborné vzdělávání. Dnešní doba rychlých změn přitom nepotřebuje úzce vyprofilované pracovníky, ale lidi flexibilní, se všeobecným přehledem a schopností zorientovat se v nových podmínkách a situacích. Jihočeská univerzita je úspěšným výzkumným, diskuzním a vzdělanostním centrem jižních Čech. Jako veřejná vysoká škola by měla střežit svou nezávislost a akademickou svobodu. Nedávným uzavřením dohody o spolupráci Jihočeského kraje a Jihočeské univerzity s ČEZ, která spočívá v přímém zapojení studentů do projektů ČEZu v oblasti malých a standardních jaderných bloků, Univerzita tuto nezávislost ztrácí a stává se servisním zázemím jedné velké energetické firmy.
Co s tím uděláme?
- Nasměrujeme finanční prostředky kraje do oblastí s vysokou vzdělávací neúspěšností. Budeme dbát na koordinaci sociální a školské politiky nejen v těchto mikroregionech. Zasadíme se o dobrou a srovnatelnou kvalitu všech škol v regionu v souladu s revidovanými rámcovými a školními vzdělávacími programy – posílení schopnosti vyhledávání a práce s informacemi a kritického myšlení.
- Budeme prosazovat celkové zvýšení finančního příspěvku na provoz krajských škol – na odměny pedagogů i nepedagogů ve školách, na zvýšení platů asistentů pedagoga a zajistíme, aby školy měly svého speciálního pedagoga a psychologa. Jejich podpora je v dnešní době velmi důležitá. Naší snahou bude také dále zkvalitňovat vybavení škol a snižovat jejich administrativní zátěž.
- Budeme spolupracovat se všemi místními aktéry (s rodiči, školami, sociálními pracovníky i nevládními organizacemi) v prevenci záškoláctví a celkového školního neúspěchu dítěte. Prosadíme doučování, např. ve školách po výuce, ve spolupráci s NNO, v klubech aj. Budeme školy podporovat v zajištění prostředí bez šikany – podporovat různé zájmy studentů a neformální vzdělávání, včetně sportu.
- Využijeme možnosti účelového financování vzdělávání z dotačních programů všech úrovní – evropské prostředky, národní účelové financování (MŠMT a další), krajské dotační programy či programy zřizovatelů
- Podpoříme rozšíření nabídky gymnázií v kraji. O gymnázia je ze strany studentů zájem a není v nich dostatek studijních míst.
- Získáme kvalifikované pedagogy pomocí motivačních nástrojů, (např. poskytnutí bytu s regulovaným nájmem), podpoříme další profesní vzdělávání učitelů a supervizi.
- Podpoříme sociální programy – obědy pro děti zdarma ve školách a ve školkách, odpouštění školkovného a poplatků za volnočasové aktivity (ZUŠ, školní kluby). Budeme podporovat dostatečné kapacity předškolní výchovy i pro děti od dvou let.
- Podpoříme a budeme propagovat výuku v terénu, ekologickou (environmentální) výchovu, spolupráci s NNO – v čele se sítí Krasec sdružující organizace, které se zabývají environmentální výchovou. Školy by se měly stát příklady dobré praxe v nakládání s odpady, v oblasti energetických úspor i kvalitního stravování (např. využívání programu Jídlo zblízka).
- Střední školy nemají být jen místem výuky, ale měly by se zde pořádat i kulturní akce, přednášky, besedy, či různé kurzy a workshopy pro veřejnost. Někde se to díky akčnosti a osvícenosti ředitelů již děje, ale ne všude.
- Budeme prosazovat ukončení smlouvy o spolupráci Jihočeského kraje, Jihočeské univerzity a ČEZ.
- Budeme podporovat náhradní́ rodinnou péči v pěstounských rodinách, současně považujeme za potřebné zachovat stávající síť ústavních školských zařízení a část těchto zařízení transformovat – přesunout do běžné bytové zástavby.