28. 8. 2024

V Jihočeském kraji je tématem doprava: staví se dálnice D3 a D4, obchvaty měst, chceme lepší krajské silnice, lepší komunikace ve městech, okruhy nebo propojení apod. V pořádku. Často se ale pojem doprava zužuje na individuální automobilovou dopravu. Nezapomnělo se přitom na veřejnou dopravu? Zapomnělo! Jihočeský kraj má obrovské zpoždění v tzv. integraci dopravy. Zatímco při cestách z Blatné nebo ze Strakonic do Plzeňského kraje je možné využívat výhod předplatného jízdného, platného pro stanovenou dobu a zóny v Plzeňském kraji včetně městské hromadné dopravy v krajském městě Plzni, při cestách po převážné části Jihočeského kraje tyto možnosti chybí. Je potřeba kupovat jednotlivé jízdenky, maximálně je k dispozici turistická jednodenní celokrajská jízdenka JIKORD plus. A to je málo.

Nejde ale jen o nižší cenu předplaceného jízdného. Integrace dopravy by měla znamenat, že se různé druhy dopravy a různé linky doplňují, vzájemně se nepřekrývají, cestující pohodlně přestupuje bez dlouhého čekání na přípoj atd. I když vznikne moderní přestupní terminál autobus – vlak, tak stále oba dva druhy dopravy, vlaky a autobusy jakoby existují paralelně, nezávisle na sobě. Cestující přijede třeba do Strakonic autobusem vlak na regionální trati do Vimperka jede za více než hodinu. Nebo vlakem do Kaplice a autobus od nádraží do několik kilometrů vzdáleného města odjel před pěti minutami. Proč?

Jižními Čechami prochází rychlíková železniční trať Plzeň – České Budějovice a na ní by měla být navázaná i autobusová doprava z menších sídel. Přesto vidíme, že kraj objednává autobusovou dopravu, která dobrému železničnímu spojení přímo konkuruje. Z Písecka, Vodňanska, ale i vzdálenějšího Strakonicka nebo Blatenska zároveň míří do Budějovic autobusové linky, přes menší obce. Nebylo by lepší modernizovat železniční tratě, posílit spojení vlakem a budovat regionální přestupní uzly na železnici a lokální obslužnost směrovat k nim? Do Strakonic, do Vodňan? Ve Strakonicích již přestupní terminál je, ve Vodňanech by bylo dobré jej u vlakového nádraží vybudovat.

Něco je otázka lepší organizace a informačních řešení, něco otázka dalších investic do infrastruktury. V jihočeské části Šumavy a Pošumaví byly v minulosti vybudovány železniční tratě, které přetrvaly do dnešních dnů, a dodnes fungují jako součást dopravní sítě celé oblasti. Byť se význam i intenzita využití regionální železniční přepravy v čase proměňovaly, domníváme se, že tento způsob přepravy nepatří do minulosti, naopak. Šumavské tratě by měly mít větší význam pro přepravu osob a zapojení do systému krajské veřejné dopravy.

Poměřujme se se Švýcarskem, které má i přes hornaté území ještě hustší síť železnic než Česko, a kde je přeprava po železnici na světové špičce přesností, kvalitou služeb i frekvencí spojů. Ve Švýcarsku mají vlaky na všech železničních tratích v obydlené oblasti hodinové takty. Cestující přesně vědí, kdy vlak jede, a také, že nikdy nebudou čekat příliš dlouho. V jižních Čechách žádné vyloženě turistické trati v neobydlené oblasti na rozdíl od Švýcarska nemáme. Švýcarská kvalita je možná i u nás.

I proto jsme připravili petici Za lepší železniční dopravu na Šumavě, kde požadujeme zajistit zkrácení jízdních dob a zavedení hodinového taktu na všech šumavských lokálkách, tzn. na tratích Strakonice – Vimperk – Volary (č.198), Číčenice – Prachatice – Volary – Černý Kříž (č.197) a Černý Kříž – Český Krumlov – České Budějovice (č.194).

Petici můžete podepsat i online na webu petice.com zde: https://www.petice.com/za_lepi_eleznini_dopravu_na_umav

Integraci veřejné dopravy a zlepšení návaznosti spojů, maximální usnadnění přestupování máme i ve volebním programu kandidátky Spolu pro lidi a krajinu. Nechceme dopravně zaostalou automobilovou Evropu, budeme usilovat o dopravně vyspělé Švýcarsko v Čechách.


Autor: Ing. Daniel Kunc, kandidát do Zastupitelstva Jihočeského kraje za kandidátku č. 73 Spolu pro lidi a krajinu